De afgelopen maanden hebben enkele studenten van het Learning Lab gewerkt aan een uitdagende opdracht van Kinderstad (primair onderwijs). De opdracht was: onderzoek hoe AI-technologie kan helpen in het basisonderwijs om de leerervaring te verbeteren en het lerarentekort aan te pakken.
Onderzoek naar mogelijkheden en werkgeluk
De studenten hebben onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van AI. Ze hebben allerlei innovatieve AI-oplossingen ontdekt zoals geautomatiseerde beoordelingsprogramma's en AI-ondersteunde lesplanning. De studenten zijn in gesprek gegaan met AI-expert Frans Fonville van Fontys. Tot slot hebben ze een brainstormsessie georganiseerd met leraren om te achterhalen welke aspecten van invloed zijn op hun werkgeluk en hoe ze aankijken tegen AI toepassen.
Sommige inzichten waren echt een ‘eyeopener’
Op 2 juli hebben de studenten een eindpresentatie gegeven aan Kinderstad, Lüün en Driessen. Tijdens deze bijeenkomst deelden de studenten hun inzichten over de potentiële impact van AI in het basisonderwijs. Ze benadrukten hoe AI-tools leraren kunnen ondersteunen bij hun dagelijkse taken, tijd kunnen besparen en meer gepersonaliseerde leerervaringen kunnen bieden aan leerlingen. En, wat leraren nodig hebben voor een succesvolle implementatie. Opdrachtgever Kristel Pompe, HR manager van Kinderstad, was blij met het advies: “sommige inzichten waren echt een ‘eyeopener’!”